Πέμπτη 13 Ιανουαρίου 2011

Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Σερρών «Ο Εμμανουήλ Παπάς»- Συγχωνεύσεις-καταργήσεις σχολικών μονάδων

Το Υπουργείο Παιδείας μέσα από «άτυπες» συνεννοήσεις μεταξύ των Περιφερειακών Διευθυντών και των Διευθυντών Eκπαίδευσης προωθεί σχέδιο εκτεταμένων συγχωνεύσεων –καταργήσεων σχολικών μονάδων με μόνο στόχο την δήθεν εξοικονόμηση κάποιων ευρώ από το λειτουργικό κόστος των μικρών και μεσαίων σχολικών μονάδων.

Η Υφυπουργός παιδείας κ.Χριστοφιλοπούλου έχει δηλώσει επίσημα ότι οι καταργήσεις –συγχωνεύσεις σχολικών ομάδων θα γίνουν με «παιδαγωγικά» κριτήρια. Υπενθυμίζουμε λοιπόν κάποια κριτήρια που σκοπίμως φαίνεται πως αγνοούνται.

  • Μείωση του ανώτατου αριθμού μαθητών ανά τμήμα .Δεν μπορεί να μιλούμε για παιδαγωγικά κριτήρια και συνεχώς αντί να μειώνεται ο αριθμός μαθητών ανά τμήμα να αυξάνεται. Το στρίμωγμα των μαθητών σε 30άρια τμήματα ,η κατάργηση των αντισταθμιστικών δράσεων, η απαξίωση και το κλείσιμο των αθλητικών, μουσικών και άλλων τύπων σχολείων, των τμημάτων ένταξης και τάξεων υποδοχής είναι όπως φαίνεται μερικά από τα «παιδαγωγικά» κριτήρια του ΥΠΔΒΜΘ.
  • Κτιριακή και υλικοτεχνική υποδομή-υποχρηματοδότηση .Ούτε συζήτηση γίνεται για νέες σχολικές μονάδες και εκσυγχρονισμό των υπαρχουσών. Σχολικές τάξεις χωρισμένες με γυψοσανίδες, σχολικά κτήρια χωρίς αύλειους χώρους, σε υπόγεια καταστήματα «μπουντρούμια» ,χωρίς γυμναστήρια και αίθουσες Η/Υ ,με τους διευθυντές σχολικών μονάδων σε απόγνωση μη μπορώντας να καλύψουν ούτε τα απαραίτητα λειτουργικά έξοδα( θέρμανση, καθαρίστρια, ΟΤΕ, ΔΕΗ, νερό).
  • Η κατάργηση μιας σχολικής μονάδας έχει αρνητικές κοινωνικές συνέπειες. Με δεδομένο ότι αρκετοί από τους κατοίκους θα μετακινηθούν προκειμένου να προσφέρουν στα παιδιά τους την καλύτερη δυνατή μόρφωση το αποτέλεσμα θα είναι ο μαρασμός των τοπικών κοινωνιών.
  • Το κόστος για το μαθητή. Η συγχώνευση σχολείων θα έχει σαν συνέπεια το χάσιμο χρόνου αλλά και τη μεγάλη ταλαιπωρία των μικρών μαθητών οι οποίοι θα αναγκάζονται πολλές φορές να διανύουν μεγάλες αποστάσεις για να φτάσουν στο σχολείο και στη συνέχεια στο σπίτι τους. Με καθαρά παιδαγωγικά κριτήρια θα πρέπει η πολιτική ηγεσία του ΥΠΔΒΜΘ να δείξει τον απαιτούμενο σεβασμό στους μικρούς μαθητές και όχι να επιβαρύνει λόγω συχνών μετακινήσεων το πρόγραμμά τους αλλά και τη σχολική τους επίδοση.
  • Η ασφάλεια και η σωματική ακεραιότητα των μαθητών. Το κακό οδικό δίκτυο της χώρας μας, ιδιαίτερα στις ορεινές περιοχές, καθώς και οι ειδικές κλιματολογικές συνθήκες που επικρατούν σ’ αυτές, πέρα από την καθημερινή ταλαιπωρία εγκυμονούν κινδύνους ατυχημάτων.
  • Το ελάχιστο όφελος από την εξοικονόμηση πόρων που επιβάλει την πολιτική των συγχωνεύσεων σχολικών μονάδων .Είναι γνωστό το όργιο σπατάλης και η διασπάθιση δημοσίου χρήματος στο τομέα της σχολικής μεταφοράς κάτι για το οποίο φυσικά δεν φταίνε οι εκπαιδευτικοί. Είναι δεδομένο ότι με τη λογική και την τακτική που έχουν διάφοροι κρατικοί αξιωματούχοι με την κατάργηση και συγχώνευση σχολικών μονάδων και τη συνακόλουθη μαζική μεταφορά χιλιάδων μαθητών όχι μόνο δεν θα εξοικονομηθούν πόροι αλλά αντίθετα το δημόσιο θα επιβαρυνθεί περαιτέρω και κάποιοι επιτήδειοι θα Θησαυρίσουν.
  • Είναι αδιανόητο να γίνουν συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων σε παραμεθόριες περιοχές διότι τα σχολεία στις μικρές αυτές κοινωνίες αποτελούν κοιτίδα πολιτισμού. Είμαστε κατηγορηματικά αντίθετοι με καταργήσεις-συγχωνεύσεις σχολείων σε παραμεθόριες ,νησιωτικές, ορεινές και απομακρυσμένες περιοχές.
  • Η απώλεια δεκάδων οργανικών θέσεων θα σημάνει τον εξαναγκασμό σε μαζικές μετακινήσεις σε άλλους νομούς σύμφωνα με το ν. 3848/10 παρά πολλών συναδέλφων μας, τον περιορισμό ακόμη περισσότερο των προσλήψεων αναπληρωτών καθώς και το μηδενισμό τόσο των διορισμών εκπαιδευτικών όσο και των υπηρεσιακών μεταβολών.
  • Η συγκεκριμένη διαδικασία γίνεται εν κρύπτω και με την απουσία των τοπικών κοινωνιών, γονέων και εκπαιδευτικών. Υπενθυμίζουμε ότι το υφιστάμενο νομικό καθεστώς προβλέπει τη συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας (Δημοτικές επιτροπές παιδείας, Νομαρχιακές επιτροπές παιδείας, Νομαρχιακό Συμβούλιο). Οι παραπάνω επιτροπές είχαν γνωμοδοτικό ρόλο. Είναι γνωστό ότι ο “Καλλικράτης” αλλάζει τα παραπάνω δεδομένα, ωστόσο οι Δημοτικές επιτροπές παιδείας υπάρχουν και δεν είναι δυνατό να παρακαμφθούν.

Το Δ.Σ. του Συλλόγου εκφράζει την εντονότατη ανησυχία του για τις επιχειρούμενες αλλαγές και την ξεκάθαρη διαφωνία του στη λογική που υπακούει στις επιταγές του ΔΝΤ και της κυβέρνησης του μνημονίου να επιβάλει ως πρώτιστο μέλημα όχι την ποιότητα στην εκπαίδευση αλλά το «φθηνό σχολείο».

Επισημαίνουμε ιδιαιτέρα πως εδώ δεν πρόκειται για καταργήσεις κάποιων ολιγοθέσιων σχολείων(μονοθέσιων, διθέσιων)-δεν έχει μείνει άλλωστε σχεδόν τίποτε απ’ αυτά –αλλά για προθέσεις εγκαθίδρυσης σχολικών συγκροτημάτων εκατοντάδων μαθητών ,που δεν θα πληρούν ούτε καν τα στοιχειώδη ,τόσο από άποψη υποδομών όσο και από άποψη εργασιακών σχέσεων και συνθηκών εργασίας ( εκπαιδευτικών και μαθητών)και όπου το σύνθημα του ΥΠΔΒΜΘ « Πρώτα ο μαθητής» θα αντηχεί δίχως αντίλογο ως έσχατη έκπτωση και χλεύη.

Διαφωνεί με την πολιτική του ΥΠΔΒΜΘ το οποίο επιχειρεί να αποφασίσει για τις τοπικές κοινωνίες χωρίς να ερωτηθούν οι ίδιες και οι αιρετοί εκπρόσωποί τους .Σε κάθε διαδικασία κατάργησης-συγχώνευσης σχολικών μονάδων επιβάλλεται να υπάρχει σύμφωνη γνώμη των γονέων, της Δημοτικής Επιτροπής Παιδείας καθώς και της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης.

Δε θεωρούμε ότι η συγχώνευση σχολείων πρέπει να είναι η προτεραιότητα σήμερα. Αντιθέτως θα έπρεπε να τίθενται ως ζητήματα αιχμής η πολύπλευρη στήριξη των εκπαιδευτικών προκειμένου να ασκήσουν το εκπαιδευτικό τους έργο, η ενίσχυση των μαθητών (π.χ. με αντισταθμιστικές δράσεις), η επίλυση σοβαρών προβλημάτων υλικοτεχνικής και κτηριακής υποδομής των σχολείων και γενικότερα η αύξηση των δαπανών για την παιδεία και όχι η μείωση στην οποία προχώρησε η κυβέρνηση με τον προϋπολογισμό που ψήφισε το 2011(2,75% του ΑΕΠ το χαμηλότερο των τελευταίων 50 ετών).

Τέλος ζητούμε από τη Δ/νση Α/θμιας Εκπαίδευσης Ν .Σερρών την κοινοποίηση στο Σύλλογο μας και στις Δημοτικές επιτροπές παιδείας των εφτά Καλλικρατικών Δήμων του νομού, της όποιας άτυπης πρότασης έχει κάνει -αν έχει κάνει- για το σχετικό θέμα.


Για το Δ.Σ. του Συλλόγου

Ο Πρόεδρος

Στρίκας Κων/νος

Ο Γενικός Γραμματέας

Στέφανου Πασχάλης


Δεν υπάρχουν σχόλια: